Seccions

divendres, 26 de gener del 2018

1900 - El Pas dels Canons

L'any 1851 es van iniciar els treballs de construcció de la línia de ferrocarril de Barcelona a Sabadell, que seria la que més tard arribaria fins a Madrid.

El 23 de juliol de 1854, a les 16:30 h de la tarda va arribar a Montcada el primer tren, procedent de Barcelona a càrrec de la "Compañía del Camino de Hierro del Norte, Sección Barcelona a Granollers".

Un cop arribats a l'estació de Montcada-Manresa, el tren ja passava llavors per sota del pont del ferrocarril de Sant Joan i es dirigia cap a la Font Pudenta passant per un pas de nivell que travessava la carretera nacional o carretera de Ribes, avui dia coneguda com Carretera Vella, substituida dècades després per la nova variant N-152, l'actual C-17.

El canvi que ha experimentat aquesta cruïlla amb els anys és notable, tant és així que avui dia no existeix el pas nivell, però encara tenim vestigis del lloc per on passava l'antiga carretera de Ribes.

Va ser durant aquells anys del segle XIX, que la cruïlla es va batejar com "El pas dels canons", en referència al període on es van desenvolupar tres conflictes bèl·lics, que no van ser altra cosa que tres guerres civils, conegudes com Guerres Carlines.

Pas dels canons el 1905 aproximadament. Veiem a l'esquerra la línia de ferrocarril Barcelona-Sabadell i el pont del ferrocarril de Sant Joan que es dirigeix a l'esquerra cap al túnel del turó de Fermí.  Fixem-nos que només hi ha un sentit de la marxa a la via, doncs el desdoblament no es va realitzar fins el 1911. D'altra banda veien a la dreta la carretera vella que travessa el pas del ferrocarril.

Pensem que per aquest pas del ferrocarril i la carretera de Ribes era un punt estratègic que convenia tenir en compte i per on va passar un bon gruix de l'artilleria que es va fer servir a les guerres. Soldats a peu, cavalls, armes i canons per un pas que era militarment molt important.

Pas dels canons el 1915. Fixem-nos que la línia ja està desdoblada i té dos vies (es va desdoblar el 1911). També podem veure la carretera vella amb el pas nivell, la cadena fixada (a mode de barreres actuals) i una persona esperant amb el vehicle (bicicleta) que el guarda obri el pas. El cartell diu "No se permite el paso por la via a las personas ajenas al servicio". [1]

A la fotografia anterior veiem que el ferrocarril circulava al vial esquerre, just al contrari que avui dia, que els trens circulen per la dreta. Aquesta era una configuració habitual a les línies del Nord, sistema que es va posar fi el 1973.

Onze anys després de la foto anterior, el 1926, es va començar a construir la variant de la carretera de Ribes, futura N-152 i actual C-17, que fins llavors passava per la Carretera Vella.

El 29 d'octubre de 1927 [2] el rei Alfons XIII i la reina es van aturar a Montcada quan anaven de camí cap a Vic. Eren mig matí quan, després de passar per la carretera vella, van arribar al pas de nivell de la Font Pudenta, o pas dels canons, que estava tancat a l'espera del pas d'un tren.

Durant uns cinc minuts es van apropar unes cent persones, entre veïns i treballadors que feien la desviació de la carretera de Ribes i l'electrificació de la línia ferroviària del Nord.

A la següent imatge veiem el Pas dels Canons el 1928, quan la carretera vella i el ferrocarril ja passaven per sota d'aquesta nova carretera de Ribes, variant que substituiria l'antiga carretera del poble.

Val a dir que l'antiga carretera de Ribes passava pel pas dels canons i, es dirigia a Mas Rampinyo tot passant pel riu Ripoll, en un camí on no hi havia cap pont. Durant la construcció de la nova carretera nacional ja es va bastir un pont sobre el riu Ripoll que encara es conserva i per on passa la C-17.

Fixem-nos que la carretera vella passa pel petit túnel de la dreta i el ferrocarril de Manresa pel túnel de l'esquerra, en un pas a nivell que ja estava sentenciat a desaparèixer, però que encara es va mantenir uns anys.

La línia es va electrificar a 1500 volts dos anys després, el 1928, i a 3000 volts el 1962.

Pas dels Canons el 1928. La nova carretera nacional de Ribes ja passava per sobre del ferrocarril i l'antiga carretera vella. Fixem-nos que ja estava electrificada.

La tracció amb vapor no va desaparèixer fins el 1971 i l'electrificació del tram Manresa-Lleida no es va realitzar fins el 1980.

La fisonomia actual d'aquell indret segueix igual. A la següent imatge del 2007 veiem que el pont de la C-17 està desdoblat, però es mantenen els dos túnels que es van fer pels voltants de 1926 quan es va fer la variant per fora de Montcada.

Pas dels canons el 2007. El túnel del ferrocarril segueix igual, si bé el túnel de la carretera vella ja resta força tapat i del pas nivell només queda un petit rastre de maons del que va ser la caseta del guarda.

A les següents imatges podem veure la zona del pas dels canons i l'abandonament que sofreix l'indret, avui dia sense cap ús.



Finalment i, per tal de situar-nos, hem marcat amb un quadre blanc la zona del pas de canons, antiga cruïlla del ferrocarril de Nord (línia groga) i l'antiga carretera de Ribes (línia vermella), avui dia coneguda com carretera vella.



Fonts:

[1] Centro de Estudios Históricos del Ferrocarril Español (CEHFE). Consultat Xavier Colomé 2011.

[2] 940 dies. La Guerra Civil a Montcada i Reixac. L'abans, el després i els protagonistes. Josep Bacardit i Ricard Ramos. Fundació Cultural Montcada.


Imatges en color d’autor desconegut.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Podeu deixar els vostres comentaris, seguint les regles del respecte entre tots els participants. Qualsevol comentari serà d'agrair. Gràcies.