Blogcrowds

divendres, 17 de maig del 2013

5 Comments:

  1. Anònim said...
    Bon reportatge. Felicitats!!!

    Josep Bacardit
    Sentido Comun said...
    Aqui empezo mi andadura de mas de 30 años en Bosuga y Motor Iberica, recuerdo imborrable, era como trabajar en familia. Recuerdos imborrables, los mejores años de mi vida laboral
    XC said...
    Los recuerdos son precisamente eso, momentos vividos que a veces se reviven con alegría. Esta es una forma de revivirlos, viendo imágenes, comentarios y experiencias personales.
    Unknown said...
    Artículo muy bueno, pero del total de fotos hay diez de ellas que no corresponden a la planta de Bosuga y que son de plantas de Enasa.
    Josep Riu said...
    Yo empecé en Bosuga a montar la primera cabina de Pegaso el año1962. Éramos un grupo que veníamos de Manresa: Josep García, Bartolomé Martínez y Josep Riu y el grupo de Mataró: Josep Pando, Miquel Lahoz y Antonio Codosal.

Post a Comment



No fa gaires anys Montcada acollia una de les fàbriques d'estampacions metàl·liques i carrosseries de vehicles més potents dels seus temps.

Avui volem fer un petit homenatge a aquesta empresa i que de ben segur molts de vosaltres coneixeu a algú que hi va treballar. Estem parlant de La Bosuga.

Tots coneixem les grans marques en el món del motor de l'època, com Pegaso, Avia, etc, però aquestes marques no haurien pogut fabricar els seus vehicles sense una xarxa auxiliar que els hagués permès fer-ho. Aquí entrava en joc Carrosseries BOSUGA S.A, un acrònim dels cognoms dels seus tres fundadors Bonet, Sunyer i Garriga.


Fotografia aèria de la fàbrica de La Bosuga, l'any 1969.


A la fàbrica es realitzava un bon treball d'estampació i soldadura i dels seus tres fundadors inicials, poc després només va quedar-ne en Jaume Bonet Presegué, que estava vinculat a la indústria del motor des del 1946.

En Jaume Bonet, a banda de ser un dels fundadors de Bosuga, també va ser promotor i fundador d'Estampacions Sabadell, l'11 de maig de 1965.

Bosuga va començar al barri barcelonès de Sant Andreu i amb el temps van venir a Montcada i Reixac on es va fer la planta que encara molts recordaran i on es van fabricar les famoses cabines dels camions Pegaso i també van treballar per a Motor Ibèrica i els seus camions Ebro.


Interior de la planta i cabines Pegaso Comet.
  Font: Pegaso Camiones. Fcbk, proporcionada per Angel Luis Adan Avila

 Cabines dels Pegaso Comet i al fons a l'esquerra una cabina de camió Avia.

A banda de carrosseries i estampacions de xapa per a camions Bosuga també va fer altres feines, com per exemple casetes metàl·liques molt utilitzades a les obres d'edificis, per tal deguardar material o fer vestidors.

Altres estampacions metàl·liques. La Vanguardia 4 de Febrer de 1964.


Es va arribar a fabricar diverses carrosseries completes d'autobusos i autocars, a banda de les cabines de camions Pegado o Avia.

 Font: Juan Ramon Sánchez.

L'any 1964, Bosuga presenta uns autocars muntats sota llicència de la nord-americada Wayne. Uns autocars que recorden als famosos autobusos de les pel·lícules americanes, plens de pols i tot atravessant llargs deserts.

La versió de Bosuga d'aquest tipus d'autocars es va muntar sobre bastidors Pegaso 5020 i 5022 amb 6 cilindres i 150 CV.

Model sota llicència Wayne.

La fàbrica mantenia una cadena i secció de muntatge que podem apreciar a les següents imatges (Font: Fernando Hernando Estebaranz):

Secció de muntatge.

Val a dir que al 1965 BOSUGA contractava un total de 714 treballadors.

Línies de muntatge de cabines Ebro, Babcook Aeronàutica Industrial i Pegaso.
 

Carrosseries.

Secció de muntatge.

Cabines.



Secció acabats.

Operaris realitzant soldadures en cabines.



Transport de les cabines Pegaso Comet cap a les fàbriques de Pegaso.



Talles de carrosseries.

Talles de carrosseries.




Temps després, l'any 1966, Motor Ibèrica va comprar Bosuga SA.Podem veure l'anunci oficial a La Vanguardia:


Avui dia la planta pertany a la fàbrica d'estampacions de Nissan.

Xavier Colomé

Fonts:
  • Angel Luís Adan Ávila. 
  • Grup Pegaso camiones Fcbk. 
  • La Vanguardia.  
  • Juan Ramón Sánchez. 
  • Fernando Hernando Estebaranz.
  • Via64.com

5 Comments:

  1. Anònim said...
    Bon reportatge. Felicitats!!!

    Josep Bacardit
    Sentido Comun said...
    Aqui empezo mi andadura de mas de 30 años en Bosuga y Motor Iberica, recuerdo imborrable, era como trabajar en familia. Recuerdos imborrables, los mejores años de mi vida laboral
    XC said...
    Los recuerdos son precisamente eso, momentos vividos que a veces se reviven con alegría. Esta es una forma de revivirlos, viendo imágenes, comentarios y experiencias personales.
    Unknown said...
    Artículo muy bueno, pero del total de fotos hay diez de ellas que no corresponden a la planta de Bosuga y que son de plantas de Enasa.
    Josep Riu said...
    Yo empecé en Bosuga a montar la primera cabina de Pegaso el año1962. Éramos un grupo que veníamos de Manresa: Josep García, Bartolomé Martínez y Josep Riu y el grupo de Mataró: Josep Pando, Miquel Lahoz y Antonio Codosal.

Post a Comment



Entrada més recent Entrada més antiga Inici