Blogcrowds

divendres, 12 de novembre de 2021

0 Comments:

Post a Comment



Encuriosits per l'antiguitat del Carrer d'en Gran, podem dir que aquest va ser un antic caserio entre el nucli urbá de Mas Rampinyo i La Llagosta que es va construir a una banda de l'antiga carretera de Ribes, avui una C-17 desdobalda en una variant que evita passar pel centre urbà.

Avui el Carrer d'en Gran segueix formant part de Mas Rampinyo, de manera aïllada entre restes d'indústria i carreteres, però que d'alguna manera manté intacte el seu tarannà de caserio de fa cent-cinquanta anys.

Revisant uns plànols centenaris podem descobrir dades interessants. És el cas de les següents dos imatges on trobarem indrets de 1914 sobre l'actual territori. Llegim detenidament el plànol:

  • Una de les característiques que ens sorprenen és el propi Carrer d'en Gran, on fa poc més d'un segle era conegut com Carrer de l'Arpa, junt a tocar a un antic rec anomenat amb el mateix nom (al plànol de 1914 ho trobareu escrit com Acqª. del Arpa).
  • Aquest rec de l'Arpa, és el que anava cap a Mas Rampinyo per la vora de la Carretera de Ribes, passava per sobre del Torrent de Rocamora i atravessava els terrenys immediatament per sobre de la casa del Poblet (entrava pel carrer Palamòs, on fa uns anys la línia TM tenia el seu fi).
  • Avui dia el Torrent de Rocamora circula des dels límits de l'antic polvorí militar, entre els darrers solars de Can Pomada i Can Paiàs (la casa de Can Rocamora). El torrent és visible i es troba flanquejat per uns plataners d'ombra fins que s'endinsa de manera subterrània per passar sota el ferrocarril de Sant Joan, per tal de dirigir-se per sota dels terrenys que hi ha al darrera dels edificis de la Rasa (al costa de l'actual túnel subterrani per vehicles i just per sota de l'actual camp de futbol de ciment que hi ha al barri).
  • A la part esquerra trobem els edificis de Can Castelló (que trenta anys després de l'elaboració del plànol va ser remodelat com l'edifici on Aismalibar tenia la seva biblioteca al club dels socis, avui dia al bell mig del Mercadona del C.C. El Punt de Montcada). Al plànol justament diu "Almacén de Cuano", que entenem es vol referir a un magatzem de guano (els fems de nitrat natural per a adobar els camps de conreu).


  • Resulta molt interessant descobrir també la coincidència exacta de l'antic camí de Can Albinyana, que avui dia encara es pot observar el seu traçat des de la foto de satèl·lit:

  • Just a l'actual cantonada del polígon de Can Milans, sentit Barcelona, a tocar de la corva de la C-17, el plànol de 1914 indica l'existència d'una antiga bòbila.
  • I no oblidem tampoc l'antiga carretera (o calçada històrica), que va ser substituida per la carretera de Ribes i posteriorment per la C-17. L'antiga carretera, que passava prop de Les Indianes i l'antic Hostal de Font Freda, traginava pels encontorns de l'actual via del ferrocarril de França.

Fons: Plànol ICC. Google Inc.

0 Comments:

Post a Comment



Entrada més recent Entrada més antiga Inici