Blogcrowds

divendres, 31 de gener del 2014

Aquesta setmana també us oferim una nova postal de Lucien Roisin per a la col·lecció de postals digitals que estem recollint des del bloc.

Es tracta de una imatge parcial del poble, amb el pont sobre el riu Besòs.


divendres, 24 de gener del 2014

El mes de Juliol passat vaig estar llegint uns "Partes de Guerra" del setembre de 1808, escrits de la mà de Francesc Milans del Bosch (Sant Vicenç de Montalt 1769-1834), Comandant dels Miquelets en lluita contra les columnes franceses i Comandant de la Divisió de Montcada.

Aquests informes periòdics eren enviats a la Junta Superior de Govern del Principat de Catalunya i n'hi ha alguns escrits, patits i lluitats a casa nostra.



He aprofitat per a realitzar una transcripció del manuscrit que acompanyo al present aticle, en el que podreu observar un Francesc Milans que parla de batalles guanyades, altres perdudes, de presoners, morts i ferits. També parla dels problemes habituals, com pot ser tropes i pólvora mullades.

Us convido doncs a fer una lectura dels més representatius viscuts a Montcada i encontorns i a fer-hi una regressió mental de com eren aquells anys, amb l'ajuda dels gravats que hi trobareu de les batusses viscudes en terres catalanes.

El manuscrit està format per 21 documents compresos entre el 17 de Novembre de 1808 i el 8 de Desembre del 1808. Aquests 21 documents queden referenciats com els següents informes de guerra:

1. Disposiciones para atacar la plaza de Barcelona (octubre)
2. Acción de Alfar (junio)
3. Acción de Monbuy (julio)
4. Acciones ocurridas en el Vallés en los días 16 y 17 de julio
5. Acción del 28 de octubre en el Vallés
6. Encuentros en las inmediaciones de Gerona (agosto)
7. Acción de Casa de la Selva (agosto)
8. Acción de Cantallops (septiembre)
9. Acción en San Jerónimo de la Murtra (septiembre)
10. Acción de Moncada y San Andrés de Palomar (septiembre)
11. Acción en las inmediaciones de río Besos (septiembre)
12. Encuentro en Badalona (septiembre)
13. Ataque de San Jerónimo de la Murtra (septiembre)
14. Ataque del campamento francés en las inmediaciones del río Besos (septiembre)
15. Acción en la villa de Badalona
16. Acción en las inmediaciones del río Besos (octubre)
17. Acción sobre el puente Capmany (octubre)
18. Ataque de Vilanant (octubre)
19. Asalto francés del Castillo de la Trinidad de la Plaza de Rosas (noviembre)
20. Rechazo a los franceses en el Valle de Arán (noviembre)
21. Contestación del gobernador de Rosas sobre la rendición de esta plaza a los franceses (diciembre)

La lectura del manuscrit deixa veure un Comandant molt orgullós de la seva Divisió i dels mèrits d'aquesta, que D. Francesc Milans sempre deixa per escrit als "partes de guerra" enviats a la Junta de Manresa.

Hi ha episodis de lluites i destrucció difícils de imaginar, així com escenes de morts sobre els ceps de vinya de les muntanyes...
(...) más 4 horas de combate de fusil y cañón á huir precipitada mente dejándose un crecido número de cadáveres cubiertos entre las cepas, siendo grande el número de los heridos.
...o assalts a Campaments de Francesos...
(...) buscando su vida en la huida los que pocos la hallaron; me apoderé desde luego de su Campamento al que mi tropa puso fuego habiendo dejado en el campo de batalla al pie de 100 muertos, y entre ellos tres Oficiales y un Coronel de Caballería y varios caballos .
Tot plegat ens recorda el què significa una guerra, on hi ha destrucció i pillatge de tota mena, que ens evoca als que ens agrada la història, la desaparició, no només de vides humanes, si no també de documentació centenària i mil·lenaria cremada o perduda que avui dia no tenim a l'abast d'estudi:
(...) no pudiendo suportar mi corazón los desastres, pillajes, y correrías de estas tropas que queman, y destruyen todo el país, determiné atacarlos la madrugada de hoy 30 de Setiembre (...)
 
En qualsevol cas, després de l'estudi del manuscrit, aquí us deixo la transcripció dels capítols que parlen de Montcada o dels seus encontorns (capítol 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 i 16), així que deixo de la vostra mà la seva lectura.

Acompanyo al text algunes imatges d'un seguit de gravats realitzats per un Tinent Francès destinat a Catalunya, per tal de il·lustrar-ho en petita mesura, si bé que són escenes realitzades pels francesos en altres pobles, de ben segur que podem imaginar-nos com devien ser també en el nostre.



Pg 41

9. Acción en San Jerónimo de la Murtra. Seeptiembre.

Parte del comandante D. Francisco Milans de haber sido atacado por los franceses en los puntos que ocupaba sobre San Jerónimo de la Murtra

Diario del 12 Setiembre de 1808.

Contestación del intrépido y valeroso Don Francisco Milans al oficio de esta Ilustre Junta.

He recibido hoy día de la fecha el grado oficio que Vs se ha dignado remitirme del que quedo muy agradecido, y siempre obligado.

En lo [tocante?] á lo ocurrido en el ataque que me dieron los enemigos, el día 7 el resultado es como sigue:

El dia 7 al romper el alba nos enbistieron 8 columnas ó divisiones de los malvados, eso que vinieron quantos se hallaban en Barcelona y demás puntos, con un gran tren de Artillería: Mis tropas humildes y valerosas han resistido á la grande superioridad, pero hemos tenido la suerte contraria: la grande llubia del día y noche del 6 y á parte del 7, á causa de no haber en estas alturas barracas ni tiendas de Campaña, ocasionó sin poderlo remediar que los cartuchos se mojasen y que la gente cargada de la pesadez del agua se hallase rendida; no obstante los hemos acometido intrepidamente

Pg 42-43

pero la pólvora mojada no queria dar fuego: De San Pedro Mártir nos acometió otra division, la que fue rechazada por mi y 200 hombres que le acometimos: su fortuna fué el hallarnos con las municiones cargadas de agua.

 Tropes franceses a Vic.


Nuestra pérdida ha consistido según los partes que me han dado, en 4 muertos, 7 heridos y un prisionero; este fué conducido á la Ciudadela de Barcelona entre sus divisiones, pero ayer se me presentó y burló á los malvados. Los enemigos según me han dicho sujetos fidedignos de Barcelona han tenido muchos heridos y muertos y han visto dos carros de ellos en la puerta del locorro?, de uno y otro daré noticia más por extenso.

Mañana por la madrugada pasaré a tomar posesión ó de las mismas alturas ó de otras no menos interesantes para dejar paso franco en el Besós.

Espero Artillería para darles un combate de Marte/Muerte?, cuento que cuando pida algún ausilio me complacerá Vd como yo igualmente me ofrezco á practicarlo.

Dios guarde á Vd muchos años. Ripollet 9 de Setiembre de 1808. Francisco Milans. = P.D. La causa de hallarme en este Pueblo es para reunir la gente que se me había dispersado.

Señores de la Muy Ilustre Junta de Manresa.

Pg 44 - [En blanc]

  Tropes franceses a Sant Celoni.

Pg 45

10. Acción de Moncada y San Andrés de Palomar. Setiembre

Diario del 8 Setiembre de 1808

El Comandante D. Francisco Milans con fecha del 3 del que sigue participa á esta Junta de Gobierno de esta Ciudad lo siguiente:

Habiendo pasado á ocupar las alturas del Coll de Moncada a fin de guardar tan importante punto, lo verifiqué ayer al amanecer atacando al enemigo, y obligandole á abandonar este puesto despues de 3 horas de fuego. Rechazado el enemigo se refugió en el reducto o parapeto llamado de la Trinidad donde se mantubo una hora larga, y qual tuvo que abandonar por último por la mucha pérdida de gente, que había sufrido.

Retirose? por tanto al de San Andrés, y á pesar de haberse guarecido en las casas fué acometido con tanto valor por los Migueletes de mi mando que no le quedó otro arbitrio para evadir su total destrozo que el echarse por las ventanas, y balcones. Tan felizmente se preparaba el completo triunfo de nuestras armas, cuando por desgracia salió de la Capital un considerable refuerzo de Caballería é Infantería con un

Pg 46

competente tren de Artillería. Replegué entonces mi gente ácia las alturas y si bien tuve que cederlas al enemigo á las 5 de la tarde por haber recibido un segundo refuerzo de Barcelona, las recobré por la noche, precisando al enemigo á que se metiese otra vez en el Lugar de San Andrés. Esta mañana ha repitido el ataque, y apesar de su vivo fuego de Cañon y de su mayor número de tropas no ha podido desalojarnos.

Segun noticias fidedignas ha tenido el enemigo 33 muertos entre ellos 6 oficiales, en los solos ataques del parapeto y  lugar de San Andrés, y acabo de saber por un amigo que ha venido á mostrarme desde la Capital, que han entrado en ella 7 carros de heridos, por nuestra parte hemos tenido 2 muertos, 4 heridos y 4 prisioneros. En esta accion se han distinguido bravamente los Capitanes D. Pedro Mun y D. Estavan Boada y el Teniente D. Segismundo Bacot? de los tercios de Vich, como también el Ayudante de ordenes, D. Juan Caracol que mandaba la columna de Retaguardia, y D. José Puig y Prat.

 Tropes franceses a Ripoll.

Pg 47

11. Acción en las inmediaciones de río Besós 15 Set. 1808

Pg 48

El Comandante D. Francisco Milans rechaza á los franceses en las inmediades del rio Besos el 11 Set.

Diario del 13 de Setiembre de 1808

Contestación del Señor Don Francisco Milans del Bosch á esta  Ilustre Junta.

Participo á Vd como me hallo sobre las alturas que dominan á San Gerónimo de la Mustra, posición ventajosa para recibir con mis Migueletes á los Franceses.

Esta mañana salieron los enemigos á cometer por la parte del Besós y San Adnrés pero se han visto obligados á retirarse precipitadamente por el vivo fuego de mis Migueletes que no les dabamos lugar á que se detuviesen ni un momento.
Dios guarde á Vd muchos años . Altura de San Gerónimo de Murtra. 11 de Setiembre de 1808.= Francisco Milans. Muy Ilustre Junta de  Manresa.

Pg 49

 Tropes franceses a Montserrat.

El comandante de Mig D. Francisco Milans rechaza a los franceses en las inmediaciones del río Besos el 15 Set.

Diario del 20 Setiembre de 1808

El Señor Don Francisco de Milans del Bosch, Comandante del campamento de Sant Geronimo de la Murtra con fecha del 15 del corriente contesta á la de esta Ilustre Junta lo siguiente:

Que al anochecer mandé al Capitan Don Juan Barder? y al Capitan Don Gernonimo Presas de la Compañía de Sant Félip? de Guipols? con el único objeto de emboscarse en aquella montaña á fin de apresar un numeroso rebaño de carneros que debia pasar segun aviso, lo que no se ha verificado; y solo ha resultado haberse presentado al romper el día una  columna enemiga compuesta de Infantería y Caballería lo que ha retrocedido á todo ese ? ressultas del vivo fuego que les han hecho dichos Migueletes, y teniendo orden dichos Capitanes de pasar al salir el Sol á ocupar las alturas de Sant Adrián á sacar y detener los enemigos que á las 8 de la mañana tenían que pasar a Badalona a sacat la contribución que por la noche les habían impuesto a cuya orden se me  fue presentada por los Regidores de dicha Villa, y para estorbarlo había mandado cuatro compañías

pg 50

más al mando del Ayudante del órdenes D. Juan Caracol, los han hecho retroceder huyendo del fuego y á refugiarse por la otra parte del Besós, y poniéndose á cubierto de su Caballería que es el unico obstaculo que nos impide el acabar con ellos = Dios guarde a V.S.S. muchos años. Altura de San Geronimo de la Murtra y Seteibmre 16 de 1808. = Francisco Milans.

Muy Ilustre Junta de Manresa.

 Tropes franceses a Molins de Rei.

Pg 51

12. Encuentro en Badalona. 21 Setiembre 1808.

Pg 52

El Comandante D Francisco Milans ataca á los franceses en Badalona el 21 de Setiembre.


Diario del 24 de Setiembre de 1808

El Coronel Don Francisco Milans, Comandante de la División de Moncada con fecha del 21 que contamos dice á esta Ilustre Junta lo que sigue.

Participo á V.S.S como el día de ayer tuve la noticia de que los malvados salían con un gran tren de artillería á encontrarse con un refuerzo que dicen les viene de Perpiñán de gente indisciplinada: he tomado las medidas convenientes para impedir su proyecto ; pero creo no se ha verificado la salida: Solo si esta mañana les hemos dado un ataque á unos 50 á 80 hombres en Badalona, algunos Migueletes de mi mando han muerto dos malvados.
Dios guarde á V.I. muchos años. Altura de San Geronimo de la Murtra a 21 de Setiembre 1808.= Por hallarse mi Comandante en operaciones militares se lo participa S.S.S. Secretario.= Juan Casals.= Ab. I Junta de Manresa.

  Tropes franceses a Martorell.

Pg 53

13. Ataque a San Gerónimo de la Murtra. 22 de Setiembre de 1808.

Pg 54

El Comandante D. Francisco Milans en 22 de Setiembre avisa haber rechazado al enemigo de los puntos en que fue atacado.

Diario del 24 de Setiembre de 1808

Con fecha 22 dice lo siguiente

Habiéndome atacado esta mañana los enemigos por cinco diferentes puntos
 un número de 2000 de Infantes, 200 Caballos y 400? Cañones, mandados por su General Lesi?, los que á pesar de los vivos esfuerzos que han hecho para batirnos se han visto preci? despunto de más 4 horas de combate de fusil y cañón á huir precipitada mente dejándose un crecido número de cadáveres cubiertos entre las cepas, siendo grande el número de los heridos. Resultando mi pérdida á estas horas sólo dos heridos y estos levemente, de lo que daré mañana el parte mas individual de lo acaecido: Dios guarde a V.S.S.muchos años. Campamento General de la Murtra 22 de setiembre de 1808,= Francisco Milans.

En vista de esto se han enviado al intrepido Señor Milans 14 cajones de cartuchos de fusil de varios calibres.

 Tropes franceses a Castellfollit de la Roca.

Pg 55

14. Ataque del campamento francés en las inmediaciones del río Besos. 30 de Setiembre de 1808.

Pg 56.

Diario del 2 de Octubre de 1808.

El intrepido Coronel Don Francisco de Milans, Comandante de la División de Moncada con fecha de 30 de Setiembre último dice á esta Ilustre Junta lo siguiente:

Doy parte a V.S que teniendo los Franceses al otro lado del Besós un Campamento de Infantería, y Caballería y no pudiendo suportar mi corazón los desastres, pillajes, y correrías de estas tropas que queman, y destruyen todo el país, determiné atacarlos la madrugada de hoy 30 de Setiembre con el tercio de Lérida al mando de Don Pablo Lago, compuesto de 600 hombres y con la compañía de San Félio? al mando del Capitán Don Gerónimo Presas, de sobrenombre, con este cortísimo número de tropas disponibles para las restantes era indispensable quedasen para guardar el importantisimo punto de San Gerónimo, emprendí mi marcha á las 2 de la mañana, y habiendo pasado el río Besós, ataqué el Campamento enemigo por su derecha. Arrollé la Infantería y Caballería quemando todas las barracas

Pg 57

de dicho Campamento con algunos soldados que todavía habían quedado en ellas, poniendo en fuga, y vergonzosa derrota todos los enemigos, tanto de Infantería, como de Caballería que escaparon del furor de mis tropas, á pesar de ser todo tierra llana, lo que basta para que V.S con su pericia militar comprentienda la intrepidez y arrojo con que había combatido este corto número de mis tropas con los que hubiera emprendido la toma de las alturas de San ? Mártir á no haber sabido, que en San Andrés había más de 900 franceses, y que hubiera sido indispensable batirme segunda vez con tanta desigualdad de fuerzas, cuya empresa me hubiera hecho pasar por indiscreto y temerario.

No puedo dar a V.S. una exacta relación de los enseres tomados á los enemigos por no haberme parado el detalle el Comandante del Tercio de Lérida Don Pablo Lago; solo sé que su pérdida ha sido numerosa y la nuestra 2 muertos y 10 heridos, y los 7 levemente.

Dios guarde a V.S.S. muchos años. Altura de Santa Coloma y San Geronimo de la Murtra 30 de Setiembre de 1808.= Francisco Milans.

Muy Ilustre Junta de Manresa.

  Tropes franceses a Castell de Solsona.

Pg 58

15. Acción en la Villa de Badalona en que fueron rechazados los franceses el 27 de setiembre.     .

Diario del 30 de Setiembre de 1808.

El Coronel D. Francisco Milans, Comandante de la División de Moncada con fecha de 27 del corriente contesta á esta Ilustre Junta entre otras cosas lo siguiente.

Esta mañana han salido los enemigos á buscar la acostumbrada rapiña que era de 3000 arrobas de paga a Badalona los que han sido rechazados por mis Migueletes.

Dios guarte a V.S.S muchos años. Alturas de San Geronimo de la Murtra 27 de Setiembre de 1808,= Francisco Milans muy Ilustre Junta de Manresa.

 Tropes franceses a Cardedeu.

Pg 59

16. Acción en las inmediaciones del rio Besos. 4 Octubre de 1808.

Pg 60

Acción inmediación al Rio Besos el 30 de Setiembre.

Diario del 4 de Octubre de 1808.

El Coronel D. Francisco Milans, Comandante de la División de Moncada, con fecha del 1 del corriente remite copia del detalle enviado al exl.? Señor Capitan General, de la vatalla del 30 de Setiembre, último que es como sigue:

"En Cimplimiento de la órden que V.S. me dió ayer á las 8 de la noche salí del Campamento con mi Sargento Mayor y unos 600 Migueletes, del Tercio de mi mando a las 12 de la noche dirigiendome á las espaldas del Campo que tenian los enemigos del otro lado del Bes´s, marchando por las playas del mar y atravesando dicho rio á su enbocadura, dui a colocarme á distancia de media legua de Barcelona á la retaguardia de dicho campo.

A las 5 de la mañana ataqué al enemigo que tenia vastante numero de Infanteria y Caballería.

Mis tropa los embistió con con tal intrepidez á las bayonetas, que apenas les dió tiempo para reconocerse; sin embargo se reunió en un punto y nos hizo dos descargas cerradas

Pg 61

buscando su vida en la huida los que pocos la hallaron; me apoderé desde luego de su Campamento al que mi tropa puso fuego habiendo dejado en el campo de batalla al pie de 100 muertos, y entre ellos tres Oficiales y un Coronel de Caballería y varios Caballos, habiendo cogido gran parte de sus mochilas, fusiles, seis caballos con sus monturas los cuales fueron robados ántes de llegar al Campamento sin haber podido avergiduar los agresores, y solo me fueron presentado dos y el uno herido mortalmente y lo mandé matar. una Caja de Guerra, varias prendas de vestuario, utensilios é igualmente un prisionero.

Recomiendo á V.S. generalmente á todos los Oficiales de mi Tercio que se hallaron en esta espedición y particularmente al Sargento Mayor Don Estévan Andréu y á los Capitanes de la 1ª y 2ª Compañía Don Antonio Comas, y Don Francisco Oliver, y el de la Compañía de San Felio de Guixols Don Gerónimo Presas, que formaba la vanguardia, las cuales se han portado con el mayor calor y braveria?= Dios guarte á V.S. muchos años. Cuartel General y Campamento de San Geronimo de la Murtra á 1º de Octubre de 1808= Pablo Lago.

 Tropes franceses a Besalú.



Fons: 

  • Arxiu Històric Nacional (AHN). Partes de acciones de guerra relativas al ataque de la plaza de Barcelona (ES.28079.AHN/5.1.22.1.1.7.9.3.5//DIVERSOS-COLECCIONES,79,N.1).

  • Imatges de la Guerra del Francès. Voyage pittoresque & militaire en Espagne. Bnf . Gallica. Bibliothèque nationale de France

  • SGDAP (Ajuntament de Girona) informació sobre el dibuixant i litògraf de les imatges de la Guerra del Francès a Catalunya:

  • El llibre Voyage pittoresque & militaire en Espagne es publica per fascicles entre 1826 i 1830. Es desconeix el moment precís d'aparició de cada estampa concreta. Langlois va ser militar de professió. Participà a les campanyes d'Espanya i Rússia. Encara tinent, anà destinat a Catalunya, on romangué entre 1811 i 1813. El 1826 hi tornà, ara en qualitat de civil, dibuixant els llocs i paisatges on s'havien produïts les principals batalles de la guerra del Francès. Foren la base de la publicació. El 1849, quan havia arribat a coronel, es retirà i es dedicà a pintar diorames, art en el qual aconseguí gran fama. Se'l coneixia com " el Coronel " o " el Coronel Pintor ".
  • El litògraf, Villeneuve (1796 - 1842) nasqué a París. Es formà a l'Escola de Belles Arts d'aquesta ciutat, acabant de formar-se a Suïssa i Itàlia. També pintor, es troben quadres seus als museus de Niort i Le Puy.

divendres, 17 de gener del 2014

Aquest mapa el vaig trobar al novembre, tot consultant la Biblioteca Digital Hispánica, de la Biblioteca Nacional de España.



El plànol queda enregistrat com a "Plano de un asedio", datat entre 1700 i 1799. Certament si observem la Ciutadella encara no estava realitzada, de manera que és anterior a 1715 i si ens fixem, les trinxeres i el mètode d'assalt són les que ja coneixem del 1714.

A la descripció de la Biblioteca diu "Este plano podría representar el asedio de Barcelona (1713 -1714), en la Guerra de Sucesión Española".

A banda del valor històric del plànol, a la part superior dreta, podem observar un lloc que tots coneixem:


En color més fosc el riu Besòs i el rec comtal, que deixa Montcada per a endinsar-se camí de Barcelona, el camí reial cap a França.


Fons: BNE
PID 101595

CDU (467.11 Barcelona)

divendres, 10 de gener del 2014

Avui volem proposar-vos un exercici pràctic, si bé no el podrem acomplir, qui sap si trobarem alguna cosa.

Situem-nos ara fa mil anys. Estem al segle XI, en les dècades dels '50 i '60. Sí, ha plogut molt des de llavors...

Miniatura medieval d'un acte d'homenatge. Archives Départementales de Perpignan

Fa unes setmanes vàrem publicar un article relacionat amb un seguit de referències al Terme de Reixac d'aquells anys. Tot plegat sortit del Diplomatari de l'Arxiu Capitular de la Catedral de Barcelona i referenciades per la Fundació Noguera.

En aquestes referències trobem topònims de l'ara el nostre poble Montcada i Reixac que alguns, sortosament, han arribat als nostres dies i d'altres s'han perdut amb el pas dels segles.

Veiem alguns exemples de topònims que avui dia podem reconèixer perfectament i inclús ubicar-los en un indret en concret:
  • Albinyana -->  19 de Febrer de 1047 - Galind i la seva muller Blancúcia venen a Or [Mir] Goltred unes vinyes situades al comtat de Barcelona, al Vallès, a la parròquia de Sant Pere de Reixac, al lloc anomenat Albinyana, a canvi de 8 mancusos i un sester d’ordi.
Sense cap mena de dubte Albinyana és un topònim força conegut, degut sobretot als personatges d'aquesta nissaga que van habitar al seu mas, del mateix nom, a la plana de Mas Rampinyo. Masia avui dia ja desapareguda.
  • Matabous --> 05 de Maig de 1048 - Ermessenda ven a Mir la seva part, que té al camp del Pla de Reixac que anomenen Matabous, pel preu de 6 diners de moneda grossa de Barcelona.
El pla de Matabous és avui conegut i situat aproximadament al Pla d'el Coll. Inclús hi ha un carrer que hi fa referència. En aquest lloc hi van haver moltes batusses entre àrabs i cristians i inclús en Guillem Ramon de Montcada, va matar a l'Arquebisbe de Tarragona, per un seguit de disputes (feu una ullada al següent article, clicant aquí per a saber més).
  • La Calçada --> 03 de Juliol de 1048 - Bels i la seva muller El venen a Mir Goltred la quarta part d’una casa i de la terra que l’envolta,  situades al comtat de Barcelona, a la parròquia de Sant Pere de Reixac, sota la Calçada, al Pla de  Reixac, a canvi de sis sesters d’ordi i 3 sous i mig.
Surten dos o tres referències a "La Calçada". Pensem doncs que es parla de l'antic camí romà de Barcelona, que pujava cap a terres del nord, vorejant el Besòs al pas del nostre poble.
Però n'hi ha altres topònims que, ara per ara, desconeixem més dades. Des de aquí fem ressó d'aquests altres per tal de veure si algú de vosaltres reconeix, n'ha sentit parlar als més grans o escoltat de manera oral en algun lloc, encara que sigui una variant que penseu no pot estar relacionada. Si és el cas, feu-nos-ho saber als comentaris d'aquest article.

Els topònims avui dia desconeguts són els següents:
  • Batpits --> 11 d'Abril de 1052 - Bonpar, la seva muller Igol, i les seves filles Ermessenda, Raquel, Bonadona, Adelaida i Blancúcia, venen a Miró una peça de vinya situada al comtat de Barcelona, al Vallès, a la parròquia de Sant Pere de Reixac, al lloc anomenat Batpits, pel preu de 3 mancusos de moneda de Barcelona i tres quarteres d’ordi.
[Et in alio loco, que vocatur Batpits] que en català vol dir "I en un altre lloc, anomenat Batpits".
  • Vallcàrquera (Valle Charchara) --> 12 de Maig de 1052 - Adaülf i la seva neboda Bonadomna, filla del difunt Estrader i de Coloma, venen a Miró, fill de Goltred, terres i vinyes situades dins del feu del monestir de Sant Cugat, al lloc anomenat Vallcàrquera, situat al comtat de Barcelona, al Vallès, a la parròquia de Sant Pere de Reixac, pel preu de 9 mancusos i mig. 
[Quod abemus infra fevum Sancti Cucuphati cenobii, loco vocitato Valle Charchara.] que en català vol dir "Per sota del cenobi de Sant Cugat, en un lloc anomenat Vallcàrquera".
  • Vall de Ventenac --> 16 de Gener de 1053 - Sabat i la seva muller Neulenna venen a Mir Goltred una terra amb horts, figueres, vinyes i arbres de diverses classes, situada al comtat de Barcelona, al Vallès, dins la vila de Reixac i a la vall anomenada Ventenac, pel preu de 2 sous en moneda de Barcelona.
[Et in ipsa valle vocitata Ventenag nostram portionem vendimus tibi.] que en català vol dir "I a la vall de Ventenac, es vendrà la nostra part".
  • Pedrabruna --> 10 de Gener de 1059 - Guislabert, bisbe, dóna a la Canònica de la Santa Creu una terra situada al comtat de Barcelona, a Montcada, en un lloc anomenat Pedrabruna.
[In termino Montis Scatani, in loco vocitato Petra Bruna.] que en català vol dir "I al Terme de Montcada, en un lloc anomenat Rocabruna."
Però són del tot desconeguts. En Ricard Ramos, va publicar alguna referència al bloc MontcadaPost. Veiem-ne alguns:
Un cas molt interessant sobre els orígens de Montcada era l’existència d’un lloc d’oració anomenat Bat Pits (colpejar-se el pit). Documentat l’any 1008. El lloc estava localitzat en un camí empedrat (via francesa ?) que baixava a Barcelona, entre el puig de Montcada i el Riu Besos. Era un lloc de penitència o de plegaria a on ben podria trobar-se una imatge, un petit santuari o una capelleta.

Un altre lloc no menys interessant que l’anterior era la Pedra Bruna (la Pedra Negra), molt a prop de la muntanya de Montcada.
Podeu fer-hi una ullada al següent enllaç i també en aquest altre.

Montcada cal imaginar-se-la llavors com un lloc on s’havia de passar per força per enfilar el Vallès des de Barcelona, per això no és massa agosarat suposar que en algun lloc del nostre terme, al peu del Turó per exemple, es podria haver col·locat un déu, un ídol dedicat a Zeus, Hermes, Mercuri, etc. En aquesta mateixa línia cal esmentar que a Montcada està documentat un lloc anomenat com: “Bat Pits” (colpejar-se el pit) una activitat associada a la penitència o a la pregària que demostra l’existència d’un lloc d’oració situat a tocar del camí empedrat que baixava a Barcelona, entre el puig de Montcada i el Besòs.
Revisant l'inventari del patrimoni històric que es va ferja fa uns anys, podem trobar també informació relativa a la vila de Ventenac, que va ser un petit nucli de població medieval a la zona de Reixac, format per una primera pagesia que vivia en cabanes fetes de pedra seca i fusta. A la zona també de Reixac hi havia una altra vila anomenada Pasturans i, addicionalment, per la zona de l'antiga parròquia de Santa Engràcia, una tercera vila anomenada Timinum.

Van ser aquells primers habitants medievals els qui van bastir l'església de Reixac i el primer temple de Santa Engràcia, van habitar i treballar les muntanyes de la Serralada. Com a curiositat, val a dir que avui dia encara es conserven alguns murs de pedra seca d'aquella antiga vila de Ventenac.

Si penseu que podeu aportar informació rellevant als topònims, endavant!

Fonts: Diplomatari de l'Arxiu Capitular de la Catedral de Barcelona (Fundació Noguera). MontcadaPost de Ricard Ramos. INVENTARI DEL PATRIMONI HISTÒRIC, ARQUITECTÒNIC I AMBIENTAL DE MONTCADA I REIXAC.


divendres, 3 de gener del 2014

Avui us oferim una nova postal de Lucien Roisin. Una bonita imatge de la vila, des de Torre Oriol:


dimecres, 1 de gener del 2014


Benvinguts i benvingudes a l'any 2014!

Avui comencem un nou any, un any de il·lusions i amb la convició de que la crisi finalment quedarà engolida per les ganes de viure i per les ganes de superació de la societat, per les bones expectatives de futur i per aquelles petites coses, que d'una manera una altra ens satisfan en menor o major grau.

Des de aquí només volem dir-vos que endavant!


Per tal d'aportar un petit granet de sorra, comentar-vos les novetats que tindrem aquest any 2014 al bloc:

  • Com ja és habitual, ens mantenim fidels a la cita setmanal dels divendres, de tal manera que com a mínim, un cop per setmana no tindreu excusa per tal de visitar el bloc. (;o))
  • D'altra banda, i com a novetat per a aquest encetat any 2014, comentar-vos que esteu convidats a una cita mensual amb una fotografia de Inma Fernández, veïna del poble, que publicarem al bloc sota la nova secció 'Punts de Vista'.  
    Serà una secció en la que es pretén donar a conèixer el poble de Montcada i Reixac des de una altra perspectiva visual, a les ja habituals i conegudes, tot regat en un format digital de noves postals s.XXI del poble. 
    Gràcies a les fotografies que Inma ens presentarà cada dia 1 de mes, podrem gaudir d'aquells racons o panoràmiques especials del poble, que ens proporcionaran un altre punt de vista ben diferent. Comentar que la imatge d'avui és la primera de la col·lecció. Esperem que us agradi.
  • En relació a postals i fotografies del poble tenim previst iniciar un nou projecte del que ja us anirem informant durant el transcurs de l'any.
  • Per altra part, com sempre intentarem oferir-vos articles històrics, culturals o relacionats amb el nostre patrimoni natural o arquitectònic, d'ahir i d'avui. 

En qualsevol cas esperem que entre tots puguem passar-ho bé per aquí. D'altra banda us animem a seguir-nos i col·laborar en el bloc de manera activa amb els vostres comentaris i aportacions.

Això comença ja!

Rebeu una cordial salutació.

Missatges més recents Missatges més antics Inici