Blogcrowds

divendres, 7 de febrer de 2014

1 Comment:

  1. Anònim said...
    La locomotora a l'estació de França és una 021 de la sèrie 189-200 de M.Z.A.

Post a Comment



Avui volem oferir-vos amb una bonica imatge de l'Estació de França, etiquetada com una fotografia dels anys 10 del segle XX.



Per tal de saber més sobre la locomotora que apareix en la imatge hem consultat a l’Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona i el seu president, Josep Ferrer, ens ha facilitat una descripció realitzada per part de Jordi Ramon, soci de l’Associació i un dels experts de la història de la companyia MZA. Gràcies a ells hem pogut esbrinar quin tipus de locomotora apareix en la imatge:

Pel que es veu a la foto, la locomotora és una 0-2-1, ja que les bieles només agafen els dos primers eixos, i no té doble bastidor exterior, amb un tènder típic de Sharp.

Per la data de la foto (anys 10 segle XX) ja és època MZA, per tant, crec que és una locomotora de la sèrie 109-120 del ferrocarril Tarragona-Barcelona-França (TBF), i que formaren a MZA la sèrie 189-200.

Es varen rebre en dos lots, el primer l’any 1877 de vuit locomotores, i al segon l’any 1880, de quatre locomotores, les dues sèries subministrades per Sharp-Stewart de Manchester.

D’elles dues varen arribar a Renfe, la 190 i la 193, i varen rebre els números 021-2011 i 021-2012, i acabaren fen maniobres a Madrid-Atocha, en contrast amb la seva primera part de vida, que estiraven correus fins a la frontera. Eren locomotores per servei mixt, viatges, correus o òmnibus.

El pes d’aquesta locomotora era d’unes 29,1 Tones i destacar que certament dos d’aquestes locomotores van arribar anys després al parc de RENFE (les identificades per RENFE amb els números 021-2011 i 021-2012) i que prèviament havien pertangut a les companyies de ferrocarril MZA (sèries 189-200) i a TBF (sèries 109-120).

Per tal d’entendre una mica més els acrònims, comentar que l’època MZA correspon a la “Compañía de Ferrocarriles de Madrid a Zaragoza y Alicante”. Aquesta companyia es va constituir el 1856 i va ser competència de la “Compañía de los Caminos de Hierro del Norte de España”. Comentar per exemple que MZA va construir l’estació d’Atocha, a Madrid, entre altres.

L’arribada del segle XX va ser molt profitosa per a la companyia, però l’inici de la guerra civil va dinamitar el seu progrés, fins arribar l’any 1941, en que l’estat franquista va decretar la nacionalització de totes les companyies ferroviàries, moment en el que MZA va deixar d’existir, quedant-se integrada en RENFE.

D’altra banda les sigles TBF corresponen a la “Compañía de los Ferrocarriles de Tarragona a Barcelona y Francia”, fundada a finals de l’any 1875, motivada per la fusió de dos companyies de ferrocarril: “Caminos de Hierro de Barcelona a Francia por Figueras (BFF)” i la “Compañía del Ferrocarril de Tarragona a Martorel y Barcelona (TMB)”, essent TBF la companyia que va connectar per ferrocarril Barcelona amb la frontera francesa.

L’any 1889 TBF i MZA van fusionar-se, mantenint com a nom de la companyia el de MZA (Madrid-Zaragoza-Alicante), encara que TBF va tenir certa independència en l’explotació, anomenant-se “Red catalana de la MZA”. Entre el 1925 i el 1936 es va realitzar una fusió definitiva de les dos antigues companyies, passant a anomenar-se definitivament MZA.

Una imatge d'aquesta locomotora és la que podem veure a continuació:

Imatge realitzada a Barcelona, l'any 1922. Locomotora 021 de la sèria 198 de MZA. Fotografia Cuyàs


El mateix model de locomotora. Postal. EUROFER nº 4028

1 Comment:

  1. Anònim said...
    La locomotora a l'estació de França és una 021 de la sèrie 189-200 de M.Z.A.

Post a Comment



Entrada més recent Entrada més antiga Pàgina d'inici