No fa gaires anys Montcada acollia una de les fàbriques d'estampacions metàl·liques i carrosseries de vehicles més potents dels seus temps.
Avui volem fer un petit homenatge a aquesta empresa i que de ben segur
molts de vosaltres coneixeu a algú que hi va treballar. Estem parlant de
La Bosuga.
Tots coneixem les grans marques en el món del motor de l'època, com Pegaso, Avia, etc, però aquestes marques no haurien pogut fabricar els seus vehicles sense una xarxa auxiliar que els hagués permès fer-ho. Aquí entrava en joc Carrosseries BOSUGA S.A, un acrònim dels cognoms dels seus tres fundadors Bonet, Sunyer i Garriga.
A la fàbrica es realitzava un bon treball d'estampació i soldadura i dels seus tres fundadors inicials, poc després només va quedar-ne en Jaume Bonet Presegué, que estava vinculat a la indústria del motor des del 1946.
En Jaume Bonet, a banda de ser un dels fundadors de Bosuga, també va ser promotor i fundador d'Estampacions Sabadell, l'11 de maig de 1965.
Bosuga va començar al barri barcelonès de Sant Andreu i amb el temps van venir a Montcada i Reixac on es va fer la planta que encara molts recordaran i on es van fabricar les famoses cabines dels camions Pegaso i també van treballar per a Motor Ibèrica i els seus camions Ebro.
A banda de carrosseries i estampacions de xapa per a camions Bosuga també va fer altres feines, com per exemple casetes metàl·liques molt utilitzades a les obres d'edificis, per tal deguardar material o fer vestidors.
Es va arribar a fabricar diverses carrosseries completes d'autobusos i autocars, a banda de les cabines de camions Pegado o Avia.
L'any 1964, Bosuga presenta uns autocars muntats sota llicència de la nord-americada Wayne. Uns autocars que recorden als famosos autobusos de les pel·lícules americanes, plens de pols i tot atravessant llargs deserts.
La versió de Bosuga d'aquest tipus d'autocars es va muntar sobre bastidors Pegaso 5020 i 5022 amb 6 cilindres i 150 CV.
La fàbrica mantenia una cadena i secció de muntatge que podem apreciar a les següents imatges (Font: Fernando Hernando Estebaranz):
Val a dir que al 1965 BOSUGA contractava un total de 714 treballadors.
Temps després, l'any 1966, Motor Ibèrica va comprar Bosuga SA.Podem veure l'anunci oficial a La Vanguardia:
Avui dia la planta pertany a la fàbrica d'estampacions de Nissan.
Fonts:
- Angel Luís Adan Ávila.
- Grup Pegaso camiones Fcbk.
- La Vanguardia.
- Juan Ramón Sánchez.
- Fernando Hernando Estebaranz.
- Via64.com
Enviat per:
XC
el
00:00
|
Etiquetes:
Bosuga,
Industria a Montcada,
Motor Ibèrica,
Nissan,
Segle XX (Anys 50)
5 Comments:
-
- Anònim said...
2 de juliol del 2014, a les 22:32Bon reportatge. Felicitats!!!
Josep Bacardit- Sentido Comun said...
5 d’abril del 2016, a les 19:15Aqui empezo mi andadura de mas de 30 años en Bosuga y Motor Iberica, recuerdo imborrable, era como trabajar en familia. Recuerdos imborrables, los mejores años de mi vida laboral- XC said...
5 d’abril del 2016, a les 19:34Los recuerdos son precisamente eso, momentos vividos que a veces se reviven con alegría. Esta es una forma de revivirlos, viendo imágenes, comentarios y experiencias personales.- Unknown said...
6 de novembre del 2021, a les 21:40Artículo muy bueno, pero del total de fotos hay diez de ellas que no corresponden a la planta de Bosuga y que son de plantas de Enasa.- Josep Riu said...
11 de desembre del 2023, a les 10:18Yo empecé en Bosuga a montar la primera cabina de Pegaso el año1962. Éramos un grupo que veníamos de Manresa: Josep García, Bartolomé Martínez y Josep Riu y el grupo de Mataró: Josep Pando, Miquel Lahoz y Antonio Codosal.
Entrada més recent Entrada més antiga Inici
Josep Bacardit